728x90
طراحی سایت ، سایت ساز ، فر.وشگاه ساز

برج های جهان و اطلاعات تاریخی و عمومی گوناگون و ویدیوهای مختلف

انواع عکس های مختلف برج های کشور های مختلف و معرفی برج های جدید جهان و اطلاعات تاریخی و عمومی گوناگون

انواع عکس های مختلف برج های کشور های مختلف و معرفی برج های جدید جهان و اطلاعات تاریخی و عمومی گوناگون

برج های جهان و اطلاعات تاریخی و عمومی گوناگون و ویدیوهای مختلف

انواع عکس های مختلف برج های کشور های مختلف و معرفی برج های جدید جهان و اطلاعات تاریخی و عمومی گوناگون

300x600 پونیشا :: نیروی کار مجازی
قالب فارسی پونیشا :: نیروی کار مجازی 160x600 300x600
کسب درآمدکسب درآمد

برج بانک ملی چین

هنگ کنگ در بین سال های ۱۸۴۱ تا ۱۹۸۱ در میان کشورهای تحت استعمار انگلیس بوده است. در تمام این سالها جزیره ی هنگ کنگ از نمادها و ساختمان های عموماً انگلیسی و گاهی آمریکایی پر شده بود  و بسیاری از بناهای شاخص هنگ کنگ تا آن زمان اثر معماران انگلیسی بوده است. به عنوان مثال در سال ۱۹۷۹ آسمان خراش Hong Kong Shanghai Bank  توسط معمار انگلیسی نورمن فاستر در هنگ کنگ خودنمایی می کرد و جزوی از نمادهای شهری آن شده بود.

بعد از تبدیل هنگ کنگ از مستعمره انگلیس به قلمرو وابسته ی انگلیس در سال ۱۹۸۱ سران شهر هنگ کنگ در پی نماد سازی و ایجاد نقاط شاخص شهری برآمدند. در واقع به دنبال شخصی سازی یا خط آسمان هنگ کنگ و نمادهای شهری آن بودند. در همین راستا تاکید بر استفاده از معماران بومی بسیار اوج گرفته بود. اما پروژه های بزرگی چون برج بانک ملی چین، خارج از توان معماران بومی هنگ کنگ بود. به همین دلیل معماری چینی و پرشناس ولی بزرگ شده آمریکا به نام IMPEI مسئول پیاده سازی پروژه ی برج بانک ملی چین شد.

وی تنها معماری است که از مجله Architecue Record  لقب (کامل) را دریافت کرده است. او همچنین در دوره ی مدرن و پست مدرن کارکرده است و مشهورترین اثر وی همان بانک ملی چین در هنگ کنگ است. به وی لقب معمار مثلث ها  و پدر آتریوم ها را داده اند. از معماران سیاسی است و با مفاهیم سیاسی زیادی کارکرده است؛ از جمله بنای یادبود جان اف کندی که برابری نژاد سیاه و سفید است را به راحتی در آن می توان دید. اما در برج بانک ملی چین از اهداف اولیه این بنا رقابت با سایر ساختارهای شهری زمان استعمار از جمله اثر نورمن فاستر بود. این بنا در سایت جزیره ای بسیار حساس واقع شده است.

Bank_of_China_Tower_(Hong_Kong)

برج بانک ملی چین

ارتفاع بالاترین سطح برج ۲/۲۸۸ متر و تراس آخری به ارتفاع ۳۰۵ متر و در نهایت با ۲ دکل و آنتن به ارتفاع ۴/۳۶۷ متر می رسد. این بنا در سال ۱۹۸۹ شناخته شد و تا سال ۱۹۹۲ بلندترین بنا در آسیا و اولین بنای خارج از ایالات متحده بود که از ارتفاع ۳۰۵ متر عبور کرده بود. این ساختمان شامل ۴ برج مثلثی، شیشه آلومینیوم در ارتفاعات مختلف است. تغییرات هندسی که با افزایش ارتفاع برج به سمت آسمان رخ می دهد جذاب ترین جنبه و نقطه ی عطف نمای برج را شکل می دهد. زوایا و نقاط جذاب برج ظاهر نقره ای و شیشه براق نمای آن امکان بازتاب نور در روزهای آفتابی و بازتاب نورهای اتومبیل ها، چراغ های شهر و … که درشب تمام شهر را پر کرده اند وجه ای بی نظیر به برج می دهد که آن را با تمامی ساختمان های ساده با معماری سطوح صاف که اطرافش را پر کرده اند متفاوت می سازد.ایده این بنا برازنده بودن، موجز بودن و ساختار رسا و شفاف آن است که از رشد ساختار گیاه بامبو و شاخ و برگ آن الهام گرفته و بیان کننده ی مفهوم کامیابی و سربلندی در کشور چین و معاش کردن در طول زندگی است.

در بسیاری از شهرهای آسیا مخصوصاً هنگ کنگ چیدمان شهرها و طراحی ساختمان ها از قوانین فنگ شوئی پیروی می کند. در هنگ کنگ بواسطه ی مهاجرت اساتید این تکنیک و روش از چین کمونیست به هنگ کنگ اجرای این شکل قوانین، بسیار تحت کنترل است. بطوری که برای گرفتن مجوز ساختمان در هنگ کنگ نیاز به گرفتن امضای تائید توسط یکی از اساتید فنگ شوئی است. از نظر مبانی فنگ شوئی برج بانک ملی چین به عنوان یکی از مهاجم ترین ساختمان های جهان شمرده می شود. بواسطه ی لبه های مثلثی در جلوی ساختمان در دید کاربران و بازدیدکنندگان که در زبان فنگ شوئی “حمله ی مستقیم” اطلاق می شود. استفاده از این گونه حمله های بصری به راحتی در این کشورها انجام  نمی شود حتی معماران معروفی چون نورمن فاستر که تجربه زیادی از فنگ شوئی دارند در طراحی خود مجبور به تطابق جزئیات ساختمان با قوانین فنگ شوئی می شوند.

این ساختمان یک عرشه ی تماشا در طبقه ۴۳  دارد که استفاده از آن بطور دائم برای عموم آزاد است. همچنین یک عرشه ی تماشا در طبقه ۷۰ وجود دارد که برای تماشا نیاز به رزرو دارد. تراس های شیب دار باعث ورود نورهای طبیعی بیشتر به داخل ساختمان و در نتیجه استفاده ار انرژی و نورهای مصنوعی کمتر می شود و داخل آن هم فضای بسیار انعطاف پذیری برای دفاتر بانک مهیا می کند. و از نظر سازه ای وزن سازه را ۵ ستون تحمل می کند که ۴ ستون در گوشه ها قرار دارند و یک ستون در مرکز قرار دارند که این ستون مرکزی تا طبقه ۱۳ وجود خارجی ندارد و باعث بهره مندی  از آتریوم مرکزی در این طبقات می شود.

این سازه باعث کاهش حداقلی المان های عمودی و حداکثر فضای باز داخلی می شود که عامل موثری در انعطاف پذیری فضاهای آن است. این سازه در مقابل نیروی باد بسیار توانمند عمل می کند.مصالح مورد استفاده در این ساختمان المان های عمودی و افقی فلزی (استیل) است. که بوسیله شیشه نقره ای – آبی بازتابنده که در قالب ها آلومینیومی مهار شده است پوشیده شده است. این پوسته شیشه ای علاوه بر  بازتاب  تصویر متغییر آسمان در ساعات مختلف روز و تصویر شب در خود مقدار زیادی انرژی برای نور و گرما را تامین می کند. و پایه این چهار مثلث یک حجم گرانیت است. این برج از لحاظ بصری متعادل است و تفاوت آن با متقارن در این است که عناصر دقیقاً نسبت به یک محور تکرار نمی شوند. اما از لحاظ فشار بصری وزن یکسانی دارند.

Bank_of_China_Tower_daytime

برج بانک ملی چین

پایه این برج یک مکعب ۵۲ متری تشکیل شده از ۴ مثلث و ستون هایی در ۴ گوشه بدون ستون مرکزی و آتریوم مرکزی است. با افزایش ارتفاع برج مدام ۲۵% از ارتفاع برج کم می شود که باعث کاهش وزن و ایستایی بالاتر در مقابل نیرو های جانبی می شود و در نهایت به یک منشور شیشه ای ختم می شود که تصویر آسمان در آن هویداست. این برج از تاثیرگذارترین عناصر عمودی خط آسمان شهر هنگ کنگ و از عناصر شاخص منطقه ی تجاری بسیار گران قیمت اطراف خود است.

یکی از مهمترین معایب این پروژه استفاده متعدد از عناصر (X) شکل در پلانهای اولیه و مهار بندی های بدنه برج بود. به این دلیل که این علامت سمبل مرگ در کشور چین است IMPEII سعی کرد که علامت ها و مهار بندی های (X) شکل را در طراحی های خود کم کند و بر ایده خود که رشد گیاه بامبو بود که نماد امید و زندگی در چین است تکیه کند. و از دیگر نقاط مثبت این پروژه عظیم عقب رفتگی این برج در ورودی خیابان است که یک فضای دعوت کننده و خوشحال کننده برای عابران پیاده ایجاد می کند. که باعث می شود این ورودی بسیار در دسترس باشد و یک پناهگاه مناسب جهت دوری از هیاهوی شهر است. در نهایت این برج در برقراری ارتباط با محیط طراحی سایت بسیار موفق عمل کرده به طوری که به وسیله ی یک سری باغ های سلطنتی و باغ های آب سرد اطرافش و دیدهای وسیع که از طریق عرشه های آن باعث شده از فعالیت ها و سرصداهای ترافیک اطراف دور کرده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
قالب فارسی 728x90